1 maj - arbetarklassens dag

Så sa en partimedlem i Socialdemokraterna igår.

Men varför jobbar dom då så hårt för att göra det bekvämt att inte arbeta? Det ska väl inte vara fördelaktigt att vara arbetslös?
Hur jag än vrider och vänder på deras politik så gör den mig ständigt upprörd.

" Det är ju framförallt dom rika som ska betala skatt!" uttalande av en socialdemokratiskt demonstrant om Aliansens motion om att slopa förmögenhets skatten.

Var tog deras syn vägen om att det ska vara lika för alla? Lika för alla förutom dom som har ARBETAT sig till en bra levnadstandard? Usch fy och skäms för dom som har pengar och är RIKA, nä ge bidrag till dom fattiga så dom kan gå hemma utan att känna att dom inte har råd att köpa den senaste flatscreen TV:n. Eller vaddå???

Var har äran att ha ett arbete tagit vägen? Jag söker med blåslampa efter viljan att prestera bland svenska folket? Det enda som diskuteras i då framför allt den vänstra sidan, är hur vi måste hjälpa dom som har det sämre ställt. Absolut! Självklart ska vi inte bli ett mini USA där människor utan pengar hamnar helt och hållet utanför systemet. Och självklart ska det finnas pengar till att hjälpa, framför allt barnfamiljer med svåra sociala förhållanden. Men inte f*n (ursäkta) har jag lust att slita arslet av mig för att sedan ge skattepengar till Calle 20år som hellre spelar TV spel på dagarna än söker jobb!


Ja, jag håller på Aliansen och jag tycker att dom gjort ett bra jobb hittills. Visst kan man ifrågasätta Carl Bildts jävighet, men jag tycker det är mediauppblåst hela den härvan!
Men det som gjorde mig upprörd i gårkväll när jag såg på  nyheterna från majdemonstrationerna var just Socialdemokraternas , rent ut sagt, pinsamma försök att vinna röster genom att tala för att höja A-kassan igen.
Det är ju bara att kolla på resultatet. Arbetslösheten har ju redan börjat sjunka!
Självklart är det andra faktorer än bara att A-kassan är sänkt.
Jag tror att svensken innerst inne vill arbeta och vill göra nytta, hon behöver bara en spark i rätt riktning för det är för enkelt att inte göra någonting.


Det är bäst jag slutar där! jag skulle kunna skriva i evigheter om just den här frågan. Jag kände bara att jag behövde avreagera lite. Ni får gärna skriva vad ni tycker för jag vet att flera av mina vänner inte delar min åsikt!

Kram på er!

Kommentarer
Postat av: Sanna

Du är min bästa vän och jag älskar dig av hela mitt hjärta, men du och jag kommer nog aldrig stå bakom samma slags politik :)
Förmögenhetsskatten säger jag ingenting om, dom som vinner på att ta bort fastighetsskatten är dom som har finast villor (= dom som har mest pengar, förutom dom som haft husen i arv). Vilka förlorar på det? Jo, dom som säljer hus och köper mindre, vilka gör det? jo, pensionärer eller ensamstående föräldrar, inte kanske den rikaste gruppen.
Att ha arbete är givetvis en självklarhet, eller? Inte för alla. Visst, människor ska inte gå hemma och leva lyx utan och söka ett arbete, men att gå med blåslampa efter dom och se ifall dom söker jobb 30 timmar i veckan, och att man ska söka i HELA sverige är sjukt. Jennie, 33 år, gift, en son på 2 år, bor i Gävle och till för en tid sedan arbetslös. Tjejen på arbetsförmedlingen berättade för henne att det fanns massvis med jobb med hennes utbildning i Lund/Malmö området, och att om hon inte sökte så kunde hon mista sin A-kassa. Vem skulle flytta 70 mil från sin familj för att få jobb? Är lätt för andra att kräva det när man inte är i samma sist själv...
Är inget fel alls på att vara rik, men alla är vi ju bara människor...

Länge leve Robin Hood :)

2007-05-04 @ 15:03:18
Postat av: Sanna

OJojoj! Låter som om jag är HUR arg som helst på min andra kommentar, men det är jag absolut inte!!
Haha, bara så du vet, tjejen min :)

2007-05-04 @ 16:09:54
Postat av: Ullis

Klart jag vet att du inte är arg vännen! Å visst jag kan hålla med att det är ganska hårt att behöva flytta dit det finns jobb. Det ser bättre och lättare ut i teorin än i praktike, eftersom i teorin skulle sverige bli ett mer levande land då städer och byar där det finns jobb men inga att anställa skulle leva upp mer och städer där det är överbefolkat och mycke arbetslöshet skulle få mindre kostnader. Men som sagt det funkar ju inte i praktiken, Jenny är ju ett bra exempel på det.Så där tycker jag att det ska finnas undantagsregler. Men det jag inte förstår är varför ska alla ha det lika när alla inte utför samma arbete, eller kämpar lika mycket? Ta min farfar, han började på noll med Skrotcentralen och har arbetat hela sitt liv i att kämpa med att få det att växa och är i dag en pensionär med miljoner i besparingar. Det är pengar som han har arbetat ihop och säkert betalat det dubbla i skatter med. Visst han har råd att betala höga fastighetsskatter, förmögenhetsskatter, arvsskatter(innan det togs bort) mm. mm. Men det vänstern propagerar för är att kontentan blir att ju mer du kämpar och tjänar pengar, ju mer ska du betala till andra som inte kämpar. Missförstå mig inte att jag inte tycker att man ska betala skatt alls. För det tycker jag är självklart att man ska. Men man ska inte särbehandla folk och folk. Som du sa, vi alla är ju bara människor.

Men vet du sanna! Jag tycker det är kul att vi tycker olika om något. Äntligen ;) puss

2007-05-07 @ 11:55:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback